AT NIGHT
a film by Konrad Hempel and Claudia Lehmann
a production of the Institute for Experimental Affairs and the University Mozarteum Salzburg in cooperation with Dr. Thomas Ballhausen initiated by Spot On MozART – innovative musicfilms
The night makes us look differently at our existence. Beautiful but also mysterious, we approach the dark sides of ourselves at night. At the same time the night frees us from all constraints and lets fantasy into our lives. The starting point for the film „Night“ is Mozart’s Fantasia in D minor – possibly his most frequently played piano work, at least amongst young students. The piece lends inspiration for this narrative film in which clues of the composer’s biography and musical elements of the composition are weaved into a woman’s (played by Jenny Schily) nocturnal journey through a city. She has to go somewhere, wants to go somewhere. But where does she arrive? Torn between her longings and encounters, between genius and fear of failure, between freedom and constraints, she finally finds herself. In reality, everything is different – or exactly the same.
Written, edited and directed by: Konrad Hempel and Claudia Lehmann
Produced by: Institute for Experimental Affairs IXA
Assistant director and producer: Henrike Wiemann
Director of Photography: Eike Zuleeg
Sound design: Andreas Mohnke
Set design: Stephanie Därr
Costumes: Anna Lechner
Make-up: Dorothea Eisel Construction
stage, set construction: Tobias Esche, Aline Suter
Lighting: Rasmus Bjerregaard
with Jenny Schily | Daniel Regenberg | Oskar Lehmann Josefine Hempel | Carl Hegemann | Alexander Lode | Christian Rau and Thelma Buabeng
NACHTS
ein Film von Konrad Hempel und Claudia Lehmann
eine Produktion des Instituts für Experimentelle Angelegenheitenund der Universität Mozarteum Salzburg
in Zusammenarbeit mit Dr. Thomas Ballhauseninitiiert von Spot On MozART – innovative musicfilms
Die Nacht lässt uns anders auf unsere Existenz blicken. Schön aber auch geheimnisvoll nähern wir uns nachts den dunklen Seiten unseres Selbst. Gleichzeitig befreit die Nacht aber auch von allen Zwängen und lässt die Fantasie in unser Leben. Ausgangspunkt für den Film „Nachts“ ist die Fantasie in D-Moll von Wolfgang Amadeus Mozart. Das vielleicht meistgespielte Klavierstück, zumindest bei jungen Musikschüler:innen, inspirierte zu einer filmischen Erzählung, bei welcher die biographischen Ansätze des Komponisten und musikalische Elemente der Komposition assoziativ in die nächtliche Reise einer Frau durch eine Großstadt, gespielt von Jenny Schily, transformiert wurden. Irgendwo muss sie hin, irgendwo will sie hin. Wo aber kommt sie an? Zerrissen zwischen Sehnsüchten und Begegnungen, zwischen Genialität und Versagensängsten, zwischen Freiheiten und Zwängen begegnet sie sich schließlich selbst. In Wirklichkeit ist alles anders oder genau so.