RIESENHAFT IN MITTELERDE

GIANT IN MIDDLE EARTH

3D landscapes, film scenes and live video performance
with Claudia Lehmann, Institute for Experimental Affairs

For Riesenhaft in Mittelerde based on The Lord of the Rings™ by J.R.R. Tolkien, a new interpretation of Middle Earth and the events a different fantasy was sought and found. By means of Unreal Engine landscapes were created, with film scenes, shot on the Uetliberg in Zurich – staging, script, direction: Konrad Hempel and Claudia Lehmann, IXA – are humorously problems and encounters of wizards, hobbits, elves and dwarves translated into other images and integrated into the venue of the Schiffbau. Last but not least, a new film and space emerges from the combination of the individual elements with live cameras, which can be experienced in the walk-in, interdisciplinary and not least inclusive theater installation.

A walk-in production by Theater HORA, Das Helmi Puppentheater and Schauspielhaus Zürich.
Directed by Nicolas Stemann, Stephan Stock, Florian Loycke.

Nature conquers the shipbuilding! Plants and talking trees grow in the hall and provide a peaceful home for the hobbits, elves, dwarves, wizards, humans and orcs from J.R.R. Tolkien’s The Lord of the Rings™. But the tranquility is deceptive: a ring has long been in the world to „enslave them all and bind them forever.“ Across all differences, the heroines of Theater HORA, Helmi and Schauspielhaus Zürich form a community to destroy the ring in the flames of Mount Doom in Mordor. They set out to destroy evil and leave good behind. For no one in this community is simply evil, and no one is simply good. This becomes clear when they meet each other to celebrate feasts with much music and to fight battles with much pathos. (Schauspielhaus Zurich)

Für Riesenhaft in Mittelerde nach Der Herr der Ringe™ von J.R.R. Tolkien wurde eine Neuinterpretation von Mittelerde und den Geschehnissen eine andere Fantasie gesucht und gefunden. Mittels Unreal Engine entstanden Landschaften, mit Filmszenen, gedreht auf dem Uetliberg in Zürich – Inszenierung, Drehbuch, Regie: Konrad Hempel und Claudia Lehmann, IXA – werden humorvoll Probleme und Begegnungen von Zauber:innen, Hobbits, Elb:innen und Zwerg:innen in andere Bilder übersetzt und in die Spielstätte des Schiffbau integriert. Mithilfe von Live-Kameras entsteht aus der Kombination der einzelnen Elemente ein neuer Film, ein neuer Raum, der in der begehbaren, interdisziplinären und nicht zuletzt inklusive Theaterinstallation erlebt werden kann. 

Die Natur erobert den Schiffbau! Pflanzen und sprechende Bäume wachsen in der Halle und bieten den Hobbits, Elbinnen, Zwerge, Zauberer, Menschen und Orks aus J.R.R. Tolkien’s Der Herr der Ringe™ ein friedliches Zuhause. Doch die Ruhe trügt: Schon lange ist ein Ring in der Welt, um «sie alle zu knechten und ewig zu binden». Über alle Unterschiede hinweg gründen die Held:innen des Theater HORA, des Helmi und des Schauspielhaus Zürich eine Gemeinschaft, um den Ring in den Flammen des Schicksalsberges in Mordor zu zerstören. Sie ziehen aus, um das Böse zu vernichten und das Gute hinter sich zu lassen. Denn niemand in dieser Gemeinschaft ist einfach nur böse und niemand einfach nur gut. Das wird deutlich, wenn man einander begegnet, um Feste mit viel Musik zu feiern und Schlachten mit viel Pathos zu schlagen. (Schauspielhaus Zürich)

Press reviews

„Go there!“
„Hingehen!“ 

(Züritipp, Stefan Busz)

„The thing could develop into a gigantic spectacle, not in Middle Earth, but at the Schauspielhaus Zurich. And once again attract completely different people to the theater…“ 
„…People can sit at both ends of the hall, but they can also continue to walk around, stand or camp out on carpets. Then you will keep moving, because there will be podiums shifted back and forth, films shot, played in different places, transmitted on screen (media staging: Claudia Lehmann and Konrad Hempel from the Institute for Experimental Affairs).“

„Das Ding könnte sich zu einem riesenhaften Spektakel entwickeln, nicht in Mittelerde, sondern am Schauspielhaus Zürich. Und noch einmal ganz andere Menschen ins Theater locken…“ 
„…Man kann an beiden Saalenden sitzen, aber auch weiter umhergehen, stehen oder auf Teppichen lagern. Dann wird man in Bewegung bleiben, denn es werden Podeste hin und her geschoben, Filme gedreht, an verschiedenen Orten gespielt, auf Leinwand übertragen (mediale Inszenierung: Claudia Lehmann und Konrad Hempel vom Institut für Experimentelle Angelegenheiten).“

(nachtkritik.de, Valeria Heintges)

„Something new, unique, exciting.“ 
«Etwas Neues, Einmaliges, Spannendes.» 

(Walter Andreas Müller on Tele Züri)

„Riesenhaft in Mittelerde, however, is neither an aloof deification of a narrative world that is nevertheless somewhat simply divided into black and white, nor a two-and-a-half-hour deconstruction of a cultural elite that turns up its noses at fantasy literature. It is both, at all times, which makes the production accessible to all.“ 

„Riesenhaft in Mittelerde ist aber weder eine distanzlose Vergötterung einer doch etwas schlicht in Schwarz und Weiss aufgeteilten Erzählwelt noch eine zweieinhalbstündige Dekonstruktion einer über Fantasy-Literatur die Nasen rümpfenden Kulturelite. Sie ist beides, zu jeder Zeit, was die Inszenierung zugänglich für alle macht.“ 

(CH Media, Julia Stephan) 

„An installative Gesamtkunstwerk on diverse levels and great fun.“ 
„Ein installatives Gesamtkunstwerk auf diversen Ebenen und ein grosser Spass.“ 

(SRF Culture)

„Among the most grandiose, exuberant things you can currently experience in the theater.“ 
„Gigantic is indeed what Katrin Nottrodt (stage), Sophie Reble (costumes) and the Institute for Experimental Affairs (medial things like such as digital worlds on video screens) have installed in the hall.“ 

„Mit das Großartigste, Überbordendste, was man zur Zeit im Theater erleben kann.“ 
Riesenhaft ist tatsächlich das, was Katrin Nottrodt (Bühne), Sophie Reble (Kostüme) und das Institut für Experimentelle Angelegenheiten (mediale Dinge wie etwa digitale Welten auf Videoleinwänden) in die Halle hineininstalliert haben.“ 

(Süddeutsche Zeitung, Egbert Tholl)

With Noha Badir / Vincent Basse / Gianni Blumer / Andy Böni / Gottfried Breitfuss / Caitlin Friedly / Der Cora Frost / Nikolai Gralak / Tabita Johannes / Kay Kysela / Felix Loycke / Florian Loycke / Sasha Melroch / Brian Morrow / Maximilian Reichert / Fredi Senn / Nicolas Stemann / Fabienne Villiger / Lukas Vögler

director: Nicolas Stemann / Stephan Stock / Florian Loycke
Co-direction: Cora Frost
Stage design: Katrin Nottrodt
Costume design: Sophie Reble
Music: Thomas Kürstner / Sebastian Vogel / Nicolas Stemann
Media production and direction: Institute for Experimental Affairs (Claudia Lehmann, Konrad Hempel)
Lighting: Michel Güntert 
Dramaturgy: Bendix Fesefeldt